• elssavol@gmail.com

Οδηγίες για την επιτήρηση στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2009,μαθητή με σύνδρομο Asperger

1. Διαθέτουμε λίγο από τον χρόνο, για να χαλαρώσει το παιδί και να μην αισθάνεται άβολα π.χ Μιλάμε για το αγαπημένο του χόμπι, τον κινηματογράφο, ποια είναι η αγαπημένη του ταινία κ.λ.π

2. Διατηρούμε την ηρεμία στο χώρο, αποφεύγοντας τις συζητήσεις μεταξύ των επιτηρητών ή κάνοντας κάποιο θόρυβο γιατί αποσπάται η προσοχή του.

3. Αποφεύγουμε να τον κοιτάμε επίμονα στα μάτια γιατί ταράζεται.

4. Αποφεύγουμε τα πειράγματα, αστεία ή την υπερβολική οικειότητα γιατί δεν τα καταλαβαίνει.

5. Λέμε στο παιδί να μην διστάσει να ρωτήσει οτιδήποτε. Δεν μπορεί να καταλάβει ποιες ερωτήσεις επιτρέπονται και ποιες όχι.

6. Βασικό πρόβλημα αποτελεί το αυξημένο άγχος και η δυσκολία στη συγκέντρωση. Παρουσιάζει έλλειψη αυτοπεποίθησης. Δίνουμε οδηγίες μία προς μία και όχι όλες μαζί. Οι οδηγίες να είναι απλές. Αν κάποια οδηγία δεν την ακολουθεί την επαναλαμβάνουμε. Καθοδηγούμε το παιδί στη διαχείριση του τετραδίου του και του χρόνου που αφιερώνει σε κάθε θέμα.(Δεν καταλαβαίνει πως περνά ο χρόνος)

7. Όταν δείτε το παιδί να κοιτάζει το τετράδιο του χωρίς να γράφει για πολλή ώρα, προτείνετε του να αρχίσει το θέμα από την αρχή.

8. Όταν συστέλλονται τα δάκτυλα των χεριών του έχει κρίση άγχους. Τότε του προτείνουμε να κάνει ένα διάλειμμα πηγαίνοντας σε μια άλλη θέση (γίνεται για να χαλαρώσουν οι μυς) και κάνουμε αναφορά σε αγαπημένα θέματα όπως στο κινηματογράφο, ιστορίες από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ίδια τακτική ακολουθείται όταν είναι έντονο το άγχος.

9. Διαβάζουμε το θέμα σε ρυθμό υπαγόρευσης τονίζοντας τα σημεία με την ιδιαίτερη βαρύτητα. Επισημαίνουμε στο παιδί να προσέχει τα δεδομένα.

10. Αναλύουμε τις σύνθετες προτάσεις των θεμάτων σε απλές

11. Ενθαρρύνουμε το παιδί να συνεχίζει να γράφει ακόμα και αν αυτό πιστεύει ότι κάποιο θέμα το έχει λάθος. Λέμε ότι το ξέρει και μπορεί να το γράψει. Όταν καταλάβει ο επιτηρητής ότι έχει ολοκληρώσει το θέμα, άσχετα αν είναι σωστά ή λάθος γραμμένο να τον επιβραβεύσει και να τον παροτρύνει να περάσει στο επόμενο

12. Είναι εξαιρετικά δύσκολο το παιδί από μόνο του να ρωτήσει κάποια διευκρίνηση. Για αυτό το λόγο ο επιτηρητής τον παρακολουθεί και με δική του πρωτοβουλία του παρέχει διευκρινίσεις στα θέματα.

13. Σε όποια μαθήματα υπάρχουν ασκήσεις και θεωρία ο επιτηρητής να τον καθοδηγεί να ξεκινήσει πρώτα με τις ασκήσεις και μετά τη θεωρία.

14. Όποιες έννοιες σχετίζονται με σύμβολα (αφορούν θετικά μαθήματα) που όμως η εκφώνηση δεν τα αναφέρει, του τα υπενθυμίζουμε.

15. Όσα θέματα περιέχουν παρομοιώσεις ή μεταφορές ή έμμεσες εκφράσεις, τότε το παιδί δεν τις καταλαβαίνει και τις παίρνει κατά γράμμα. Παρουσιάζουμε το θέμα με απλό τρόπο.